Word een opinieleider

wordt een opinieleiderIn het Engels noemen ze dit ‘Thought Leadership’: Jezelf neerzetten als expert op een bepaald gebied. Wat is er nodig om een opinieleider te worden? Moet je de onbetwiste expert in jouw vakgebied zijn, of kan het ook anders?

Er zijn experts die zo opvallen dat je er niet omheen kunt. Je ziet ze op tv, in tijdschriften en ze geven lezingen aan de lopende band. Denk maar eens aan Ben Tiggelaar of Maarten van Rossum. Ze worden door iedereen erkend als opinieleiders in hun vakgebied.

Online opinieleiders

Er is echter ook een andere categorie opinieleiders. Deze bevind zich vooral online. Mensen of organisaties die in wekelijkse blogs hun expertise delen met een online community. Sommigen hebben hiermee zekere bekendheid gekregen en hebben een groot aantal trouwe volgers. Anderen doen het puur uit passie voor hun vak en bedienen slechts een kleine niche van websitebezoekers.

Toon je expertise

Voor bedrijven is het belangrijk om te laten zien dat ze verstand hebben van hun producten en de manier waarop ze hun klanten willen helpen met hun diensten. Een bedrijf wil vertrouwen uitstralen. Vertrouwen moet je verdienen. Een manier om dit te doen is door online je expertise te delen. Een blog is hiervoor een goed middel maar je kunt ook een white paper publiceren of een online magazine starten.

Vertrouwen

Internet heeft alles transparant gemaakt. Klanten zullen online op zoek gaan naar je credentials. Het wekt vertrouwen als je website laat zien dat je verstand hebt van je producten en op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.

Betere vindbaarheid

Daarnaast brengt een goed vindbare blog online zoekers naar je website. Hier zitten potentiële klanten tussen of mensen die jouw reputatie aan anderen doorgeven. Mond-op-mond reclame gebaseerd op jouw vakkennis. Gratis reclame door tevreden klanten gebaseerd op jouw kennis en kunde, wat wil je nog meer?