Voor kranten is het al jaren een belangrijke discussie: Kun je geld verdienen met online content? Volgens sommigen gaan kranten een gewisse ondergang tegemoet om steeds minder mensen willen betalen voor nieuws of het nu om een gedrukte krant gaat of de online versie. Het laatste nieuws wordt overal voor niets aangeboden en alleen kranten die helemaal op reclame-inkomsten drijven lijken het goed te doen. Er zijn verschillende betalingsvormen mogelijk maar het blijft lastig.
Ook andere content-aanbieders zijn op zoek naar de kip met de gouden eieren. Ik kwam het verhaal tegen van een populaire blogger, Andrew Sullivan, die begin dit jaar is overstapt naar een betaald abonnement om helemaal van zijn blogs te kunnen genieten.
De intro van de blogs op zijn website is voor iedereen toegankelijk, maar wie het hele verhaal wil lezen en reageren moet betalen.
Het gaat om $20,- per jaar en wie wil mag meer betalen zodat Sullivan zijn onafhankelijke journalistiek kan blijven bedrijven zonder irritante advertenties over je scherm. Het gaat blijkbaar goed want hij heeft al de helft van zijn jaarbudget binnen.
Experiment met abonnementen
Dit is uniek voor een blog en daarom een interessant experiment om te volgen. Deze populaire blogger werkt met een staf van 5 mensen en heeft dus salariskosten die hij moet ophoesten wat de operatie nog wat spannender maakt. Op deze manier komt het in de buurt van een krant of tijdschrift die met een kleine redactie werkt. Dat is al een sprong verder dan de eenzame blogger die op zijn zolderkamertje berichtjes typt.
Ook kranten vragen vaak abonnementsgeld als je alle nieuwsberichten op hun website wil bekijken of voor andere voordelen. Het FD bijvoorbeeld laat je een aantal berichten per maand gratis lezen, maar als je al het nieuws wilt lezen moet er betaald worden.
Ruimte voor kwaliteits content
De meeste nieuwswebsites proberen nog steeds zo veel mogelijk bezoekers te trekken en dan met advertenties inkomsten te genereren. Op zich een prima model, maar het is hoopgevend dat er ook ruimte lijkt te zijn voor abonnementsvormen. Dit is stimulerend voor websites of bloggers die wel lezers aan zich weten te binden maar niet voldoende verkeer op hun websites hebben om geld te verdienen met advertenties. Een soort publiek bestel maar dan online.
Inspiratie voor dit artikel kwam van een stuk op Econtent Magazine.