Zakelijke blogs gaan vooral over doelgroepen en hoe je die het beste bereikt met je schrijfsels. Welke onderwerpen zijn interessant voor jouw klanten en op welke woorden zoeken zij in Google? De klant is koning nietwaar? Of heb je zelf ook nog wat toe te voegen?
Dat klopt, maar content is king en dat schijnt iets vergelijkbaars te betekenen. Wat nu? Schrijf je gewoon een goed stuk of schrijf je iets dat precies past bij je doelgroep? Wil je anderen tevreden houden of wil je uitdrukking geven aan jouw unieke zelf?
Wat is de beste content strategie? Uiteindelijk moet je content effectief zijn. Ik heb het boek You Are a Writer van Jeff Goins ontdekt via een collega van me. Zijn uitgangspunt is dat je vooral jezelf moet zijn wanneer je schrijft. Ook als je schrijft voor het Internet. Hier is veel voor te zeggen.
De kans is klein dat jij de enige bent die op jouw marktgebied mensen probeert te bereiken. Dus je moet meer doen dan je richten op je doelgroep. Zorg dat je er uitspringt. Maak een verschil door jouw unieke geluid te laten horen, op je eigen manier. Wees dus vooral jezelf.
Schrijf dus vooral om jezelf een plezier te doen. Schrijf omdat je het leuk vindt. Dat is de beste garantie voor een authentieke stijl. Dit zal je ook het makkelijkste afgaan en zal je lezers het meeste aanspreken. De zoveelste blog volgestopt met keywords en doelgroepgerichte prietpraat zal ik snel wegklikken. Je wekt pas mijn interesse met een verhaal waarin ik een persoon van vlees en bloed ontmoet.
Moet je dan geen rekening houden met je doelgroep en keywords? Nee, dat zeg ik niet. Maar laat het niet in de weg staan van jouw persoonlijke stijl, want dit bepaald uiteindelijk het succes van je publicatie.