Nee, deze blog gaat niet over bedreigde diersoorten. Het gaat wel over een ander gevaar, het gevaar van slechte SEO en waarom snel en gemakkelijk tegenwoordig afgestraft wordt. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines kost aandacht en tijd.
Gelukkig gaat het ook over kansen, kansen voor websites met echte en waardevolle inhoud. Lees hoe Google zich inzet om echte en originele inhoud voorrang te geven.
Om met het gevaar te beginnen. Afgelopen jaar heeft Google 2 updates doorgevoerd in zijn zoekmachine. De eerste heette Penguin en de tweede Panda. Hierdoor zijn een groot aantal websites gekelderd in hun Google ranking. Waarom? Omdat het na deze updates niet meer loont om te betalen voor links naar je website, automatisch geplaatste reacties op blogs of honderden pagina’s met nep-artikelen die alleen bestaan uit de juiste keywords.
Het gevaar van slechte SEO
Dus mocht je een aanbod krijgen van een firma die beloofd in 3 weken je Google ranking op te krikken met automatische fratsen, zeg maar goedkoop en zonder extra inspanning, meteen weggooien!
Zoals altijd in het leven, als je iets wilt bereiken kost dit de meesten van ons hard werken en flink je best doen. Dit besef is dus ook bij Google doorgedrongen en snel en makkelijk wordt afgestraft. Zie maar weer eens van die ‘gemakkelijke’ links naar jouw website af te komen waardoor je nu op plek 10.000-zoveel staat.
Kansen voor goede content
Het goede nieuws is dat er kansen zijn voor websites die echt iets te beiden hebben. Als ik zoek op ‘wollen truien van Engelse wol’, dan is de kans groot dat ik tegenwoordig ook echt op een website kom die me hierbij kan helpen. En niet een hele rij onzinnige websites die over heel andere dingen gaan.
Het is nog steeds zinvol om Google te helpen met het herkennen van jouw content. Zorg voor duidelijke kopjes, keywords en tags. Goede SEO is nog steeds van toepassing. Goed geschreven artikelen, daar is Google dol op want dit is waar gebruikers van haar zoekmachine het meest mee geholpen zijn.
Mijn inspiratie voor dit artikel komt van Copyblogger.com