Misschien herken je het tafelgesprek waarbij je gevraagd wordt hoe je dag was en je zegt zoiets als: ‘Net als anders, niets bijzonders.’ Voor je tafelgenoten blijft het een raadsel wat je nu precies uitvoert tussen 9 en 5. Dit geldt ook voor de manier waarop je online communiceert: Wat voor jou de normaalste gang van zaken is, kan voor anderen een raadsel zijn.
Vertel dus over je werk en je expertise zodat je publiek weet waarvoor ze bij je terecht kunnen. Dit lijkt zo vanzelfsprekend dat veel ondernemers vergeten dit te doen. Iedereen weet toch wat een boekhouder of timmerman doet? Nee dus. Verplaats je in je klanten en ga er van uit dat anderen niet precies weten hoe het er in jouw vakgebied aan toegaat. Wellicht dat de 3 V’s je kunnen helpen om dit handen en voeten te geven.
Voorbeelden van je expertise
Geef voorbeelden van opdrachten die je gedaan hebt of klanten waarvoor je werkt. Dit maakt je werkzaamheden tastbaar en het spreekt meer aan dan technische details. Ik sprak gisteren een klusjesman die me vertelde dat hij van iedere klus foto’s maakt die op zijn website geplaatst worden. Ook van de bijkeuken die hij voor ons opgeknapt heeft. DIt geeft potentiële klanten een idee van het soort klussen dat hij doet.
Visualiseren
Het werkt ook prima om met foto’s, een diagram of een illustratie te laten zien wat je werk inhoudt. Een klant van ons die met RIB’s vaart plaatst foto’s van rondvaarten op zijn website en op Facebook. DIt geeft een prima indruk van de boten, de omgeving en de ervaring van het varen met een snelle boot.
Vertellen
Een goed verhaal vormt een uitstekende verpakking om uit te leggen waar je werk over gaat. Een anecdote over een project kan laten zien waar jij de nadruk oplegt en op welke manier je vorm geeft aan kwaliteit. Zelf vertel ik wel eens over een project met een e-learning omgeving voor een onderzoeksproject dat vastgelopen was en dat weer vlotgetrokken werd omdat we de hosting en het applicatiebeheer overnamen als illustratie dat het soms beter werkt om meer verantwoordelijkheid te nemen in plaats van taken af te stoten.
Niet vanzelfsprekend
Het komt er op neer dat jouw werk en expertise voor anderen niet vanzelfsprekend is. Dit vraagt om uitleg. Deel je kennis en ervaring. Voor jou een uitstekende mogelijkheid om de aandacht te vangen van je online publiek.