Het gebruik van mobiel neemt nog steeds toe. Steeds meer mensen bekijken websites vanaf een mobiel apparaat. Dit heeft ook gevolgen voor zoekmachines. Google heeft eind vorig jaar de eerste stappen gezet om mobiele websites als uitgangspunt te nemen voor het indexeren van websites. Er wordt nog gekeken hoe ze dit het beste kunnen doorvoeren, maar het begin is er. Dit is een belangrijke verschuiving.
Wat heeft dit voor gevolgen voor jouw website? Belangrijk is dat de mobiele versie van je website dezelfde content bevat als de desktop-versie. Voor responsive websites is dit geen probleem omdat hier alleen opmaakverschillen zijn tussen websites op mobiel en desktop. Dit geldt in de meeste gevallen voor WordPress websites. Dus WordPress gebruikers zitten in eerste instantie goed. Toch zijn er wel een paar dingen die je moet weten.
Belangrijke factoren bij mobiele optimalisatie:
- snelheid
- inhoud
- structuur
Snelheid van je website
Omdat Google blijft kijken naar snelheid als een factor voor het bepalen van je ranking en omdat er steeds meer mensen vaanf hun telefoon naar je website kijken is het slim om te zorgen dat je site supersnel laadt. Wat wij vaak zien is dat er veel te grote afbeeldingen gebruikt worden. Op je desktop is dit al vervelend, op een telefoon is het een belangrijke reden dat bezoekers afhaken. Zorg er voor dat je afbeeldingen verkleind voordat je ze upload naar je website of zorg voor een goede comprimeer plugin, die je afbeeldingen minder zwaar maakt. Het voordeel hiervan is dat het je ook dwingt nog eens goed naar je afbeelding te kijken en wellicht een betere uitsnede te maken als je toch bezig bent.
Voor WordPress gebruikers zijn ook het aantal plugins van invloed op de snelheid van je website. Bekijk kritisch of je geen onnodige plugins hebt geïnstalleerd want deze gaan ten koste van je snelheid.
Websites met veel bezoekers hebben een goede en snelle webserver nodig. Met veel bezoekers op je website zul je op een bepaald moment niet genoeg hebben aan goedkope shared hosting. Wanneer je merkt dat je drukbezochte website trager wordt, is het overwegen van een VPS of een dedicated server een goed idee. Met deze soorten webhosting staat je website op een afgebakend deel van een server (VPS) of helemaal op een eigen (dedicated) server. Dit heeft tot gevolg dat je website sneller laadt.
Inhoud van je website
Iedereen weet inmiddels dat zoekwoorden belangrijk zijn voor Google. Dat is nog steeds het geval. Echter, context wordt belangrijker. De inhoud op je website moet in eerste plaats zinvol zijn voor de bezoekers van je website en niet voor zoekmachines. Dus een artikeltje van 100 woorden, volgepropt met zoekwoorden gaat niet langer werken. De inhoud op je website moet waardevolle informatie bevatten waar een bezoeker echt iets aan heeft.
Wat betekent dit? Dat je waarde weggeeft op je website. Als je informatie plaats op je website waar bezoekers echt iets aan hebben, dan wordt dit door Google als waardevol beoordeeld. Stel jezelf de vraag of de informatie op je website je zoon of dochter zou helpen met het schrijven van een schoolwerkstuk. Met andere woorden: De informatie op je website moet uitgebreid en makkelijk te begrijpen zijn.
Bekijk het zo: Iedereen kan met behulp van een SEO-expert of zelfs alleen met hulp van een slimme SEO-plugin snel pagina’s met de juiste zoekwoorden maken. Maar voor het schrijven van een pagina met echte informatie over een specifiek onderwerp kost tijd en vraagt onderzoek. Er is ook echte kennis van het onderwerp voor nodig. Hier kun je dus als expert het verschil gaan maken. En dit verschil wordt steeds beter door zoekmachines gezien.
Structuur van je website
Let goed op de opbouw van je website. Op mobiel ziet je website er anders uit en gaan mensen anders om met navigatie. Wordt je menu netjes omgezet in een hamburgermenu (drie streepjes)? Gebruik je headings voor je kopjes? H1 voor hoofdkoppen en H2 en H3 voor sub- en tussenkopjes. Quotes kunnen je lezers ook helpen, maar wees hier zuinig mee omdat het een extra aanslag is op de krappe ruimte op een telefoon.
De afbeeldingen die op de mobiele versie getoond worden, moeten een kleiner formaat hebben zodat deze snel laden. Zorg er voor dat er thumbnails speciaal voor mobiel zijn. Vaak worden afbeeldingen in de mobiele browser geschaald zonder een kleiner formaat te gebruiken. Dit betekent dat eerst een grote afbeelding geladen wordt, die dan verkleind wordt weergegeven. en levert dus geen voordeel in snelheid op. Dit is zeker belangrijk als de desktop versie van je thema thumbnails over de hele breedte van een artikel toont.
Kijk naar de mogelijkheden van mobiele navigatie. Het mooist is, als er gebruik wordt gemaakt van swipen om tussen pagina’s te navigeren.
Zorg voor handige links in je footer, zodat lezers die aan het einde van een artikel zijn gekomen, makkelijk hun weg kunnen vinden naar andere pagina’s op je website.
Aan de slag met mobiele optimalisatie
Genoeg gepraat. Nu kun je aan de slag met optimaliseren. Ik hoop je voldoende handvaten te hebben gegeven om je voor te bereiden op een mobiele toekomst.
Mocht je hulp nodig hebben, neem dan gerust contact met ons op.
Help mij met mobiele optimalisatie
Bronnen:
webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html
imu.nl/seo/seo-trends-2017
www.searchenginejournal.com/mobile-first-index-actually-mean/178017