We maken met elkaar steeds meer gebruik van Facebook. Niet alleen voor privé gebruik maar ook bedrijven zijn steeds actiever op dit sociale platform. Facebook is inmiddels het grootste sociale platform in Nederland, bijna 60% van alle verkeer loopt via Facebook.
Via dit platform weten mensen ook de weg te vinden naar je bedrijfswebsite. Hierbij is het aantal ‘likes’ en reacties van levensbelang maar deze gratis promotie dreigt verdrongen te worden door betaalde advertenties.
Meer likes, minder bezoekers
Afgelopen voorjaar merkten enkele grote organisaties dat het verkeer op hun Facebook-pagina omlaag ging ook al steeg het aantal ‘likes’. Facebook gaf niet thuis en verklaarde dat het aan de toename van het aantal pagina’s op hun platform lag die allemaal de aandacht van gebruikers vragen.
Betalen voor meer bereik
Het lijkt geen toeval dat in mei een mogelijkheid voor betaald promoten van posts is ingevoerd. Om een post te promoten betalen gebruikers een bedrag waarmee het bereik van het bericht vergroot wordt. Hoe meer je betaalt, hoe groter het bereik. Dit gaat verder dan het aantal ‘natuurlijke’ volgers van je pagina.
Op zich niet vreemd dat Facebook advertentie-inkomsten wil stimuleren. Het lijkt mij eigenlijk alleen maar normaal dat (groot)gebruikers iets betalen voor een platform met zo’n geweldig bereik. Het geeft alleen wel aan dat Facebook geen ‘open’ platform is en wijzigingen aan kan brengen zonder inbreng van gebruikers.
Wees onafhankelijk
Facebook blijft een geweldig middel om je klanten in contact te blijven of te komen, ook al komt hier wel een prijskaartje aan te hangen. Mijn advies: gebruik dit sociale platform maar wees er niet afhankelijk van. Richt niet al je pijlen op Facebook en zorg dat je eigen website het einddoel is van je online strategie want daar heb je ten minste volledige controle over.
Het plaatje hierboven komt van de blog Dangerous Minds die hierover op 24 oktober een artikel schreven.
Hier vond ik nog een goed aanvullend artikel waar ook aandacht is voor de manier waarop je de aanpassingen bij Facebook in je voordeel kunt gebruiken:
http://adage.com/article/digitalnext/happening-facebook/238394/
Leuk artikel Henny! Ik wist niet dat Facebook ook al op deze manier probeert te adverteren. Groeten, Tim