Gisteren zat ik in een vergadering voor een groot mediaproject waarin we probeerden om ‘zaken eenvoudig te houden’. Dat is natuurlijk een prima uitgangspunt want het leven is al ingewikkeld genoeg. Maar toch.. media vandaag de dag is ook best ingewikkeld.
Een boodschap moet eenvoudig zijn, anders snapt niemand wat je bedoelt. De organisatie van de media hierachter is behoorlijk complex. Dat betekent dat het hard werken is en soms veel tijd en moeite kost om alle eindjes aan elkaar te knopen.
Het maken van websites lijkt op het eerste gezicht gemakkelijk, omdat de techniek voor iedereen beschikbaar is en zelfs mijn dochtertje van drie weet hoe ze een iPhone moet bedienen. Het bedenken en uitvoeren van een mediacampagne bestaat echter uit veel verschillende onderdelen die allemaal qua inhoud, uitvoering en techniek op elkaar afgestemd moeten worden. Door verschillende mensen. En dan wordt het al snel ingewikkeld.
Gelukkig voor de professionals die hier hun brood mee verdienen, maar ook goed om te beseffen voordat je aan een project begint waarin media een grote rol spelen. Een website maken kan iedereen, net als een videootje voor Youtube of een poster in Word. Maar een sterke boodschap, met overtuigende beelden en een website waar echt mensen op afkomen én op reageren, dat vraagt vakmanschap.
Daarom denken wij dat een ervaren webcoach die deze disciplines kent en daar de juiste professionals bij in kan schakelen een meerwaarde kan bieden.