Veel mensen zien een website nog steeds alleen als online visitekaartje. Een brochure, maar dan op het internet. Maar waarom zou je geen gebruik maken van de mogelijkheden om je website veel breder in te zetten? De kracht van het internet is de mogelijkheid van interactie met je klanten.
Een website is niet alleen een manier om met nieuwe klanten in contact te komen, maar ook een kans om extra service te verlenen aan bestaande klanten of als uitbreiding van je eigen communicatiemiddelen. Veel van je klanten zijn gewend met internet te werken en zullen het op prijs stellen als je het hun gemakkelijker maakt om met jou zaken te doen.
Prijzen op je website
Voor jouw klanten is het belangrijk om te weten wat je producten of diensten kosten. Als er iets is waar mensen op het internet naar kijken is het wel naar prijzen. In veel gevallen kun je online een mogelijkheid bieden om alvast een prijs uit te rekenen. Er zijn natuurlijk diensten die zo complex zijn dat het niet lukt om een prijs of prijsindicatie te geven. Maar voor veel zaken kun je prima een berekeningsmethode bedenken die een basisprijs oplevert. Dit kan een prima opstap zijn om met een klant in gesprek te komen over zijn of haar exacte wensen.
Geef inspiratie
Inspireer je klanten met voorbeelden of foto’s van opdrachten die je hebt gedaan of van voorbeelden waar je zelf van onder de indruk bent. Het helpt je klanten aan nieuwe ideeën en is een mooie manier om met elkaar in gesprek te komen. Daarnaast laat het zien welke expertise je zelf in huis hebt. Veel van onze klanten verwijzen naar bestaand werk om aan te geven wat ze precies willen. Dit scheelt tijdverlies in voorstellen die niet aan de verwachting voldoen.
Tips en advies
Help je klanten met tips en advies. In een gesprek kun je vaak niet alles kwijt wat je een klant wilt vertellen. In jouw hoofd zitten waardevolle adviezen waar je klanten hun voordeel mee kunnen doen. Zorg er voor dat deze online beschikbaar zijn zodat mensen dit op hun gemak na kunnen lezen of bekijken.
Makkelijk online bestellen
Aanvragen of bestellen van extra producten. Hoe makkelijker het is om iets extra’s te bestellen, hoe groter de kans dat mensen die doen. Waarom moeten klanten je eerst bellen of langskomen wanneer ze een paar extra producten nodig hebben? Maak het jezelf en je klanten makkelijk door de mogelijkheid van een online bestelling of -aanvraag te geven. De kans is groot dat je meer verkoopt en je klanten zijn vast blij met deze extra service.
Etaleer jezelf optimaal
Laat zoveel mogelijk zien van je producten of diensten. Laatst zocht ik een restaurant bij ons in de buurt om met mijn vrouw te gaan eten. Ik weet dat zij graag biologisch en lokaal eet en ik let zelf altijd op de prijs. Sommige restaurants zijn heel summier in het tonen van hun menu en de prijzen van hun gerechten terwijl andere eetgelegenheden juist precies laten zien wat er op het menu staat en wat dit kost. Vaak kun je bij deze laatste groep ook meer lezen over de visie van de eigenaren en de manier waarop het eten klaargemaakt wordt.
Restaurants die mij online niet voldoende informatie geven, hebben de pech dat ik niet ga bellen voor meer informatie. Ik klik gewoon door naar de volgende. Uiteindelijk hebben we gegeten bij een restaurant waar ik op website precies kon zien welke gerechten er waren en wat deze kosten naast een duidelijke beschrijving van de manier waarop het eten klaargemaakt wordt. Deze website vertelde me: ‘Dit is een leuke tent waar met toewijding gewerkt wordt en waar je lekker kunt eten voor een schappelijke prijs.’
Online evaluatie
Geef de mogelijkheid van een online evaluatie. Zo kun je waardevolle inbreng krijgen die je helpt je dienstverlening te verbeteren. Niet iedereen zou dit je persoonlijk vertellen maar een anonieme mogelijkheid vormt soms net de nodige extra stimulans om eerlijke feedback te krijgen.
Natuurlijk willen we graag met je meedenken over de juiste manier om jouw klanten extra service te verlenen via je website. Neem gerust contact op.