Soms zie ik op Twitter berichten langskomen van CMS aanbieders: ‘Met ons CMS is het beheren van je website een makkie!’, of iets dat hierop lijkt. Op die manier heb ik zelf ook heel wat websites verkocht met een Joomla of WordPress CMS.
De werkelijkheid is meestal wat weerbarstiger. Bij het bijhouden van een website komt meer kijken dan alleen een handig programma. Een CMS is uiteindelijk slechts een stuk gereedschap. De meerwaarde van je website zit in andere dingen.
Je website zelf bestaat uit content (tekst), afbeeldingen en interactieve functionaliteit (linkjes, een webformulier, connecties met sociale media). Het bijhouden van je website draait vooral om het verversen van content en afbeeldingen. De interactieve delen hebben minder vaak aandacht nodig.
Het scheelt natuurlijk wel als je een CMS hebt dat het bijhouden van content en afbeeldingen zo makkelijk mogelijk maakt. Hier zijn programma’s als WordPress, Joomla en Drupal prima geschikt voor.
Vaak gaat er veel energie zitten in het ontwikkelen van een website. Als dan het moment gekomen is om zelf aan de slag te gaan, zijn veel organisaties niet voldoende voorbereid. Hieronder 4 punten om aan te denken in de voorbereiding:
Reserveer tijd
Het bijhouden van een website kost tijd. Reserveer voor een blog iedere week minstens twee uur om hier aan te werken. Andere werkzaamheden hebben ook minstens twee uur nodig. Als je goede foto’s wilt gebruiken ben je al snel 1 of 2 uur verder. Doe dit op een vast moment in de week zodat het er niet bij inschiet. Het bijhouden van de website is voor de meeste organisaties geen prioriteit en komt dus al snel in het gedrang doordat andere zaken belangrijker zijn. Zorg er daarnaast voor dat je zo min mogelijk gestoord wordt om je goed te kunnen concentreren zodat je inspanningen niet bedorven worden door taalfouten of andere slordigheden.
Lees de handleiding
Veel CMS systemen zijn erg gebruiksvriendelijk. Toch helpt het om een goede start te maken door de handleiding te lezen en te oefenen. Vaak geeft de webbouwer ook wel wat instructie. Maak er gebruik van zodat dat je goed voorbereid bent en het gebruik van het CMS geen problemen oplevert, dan kun je lekker aan de slag met het maken van content. Over veelgebruikte systemen als WordPress, Joomla en Drupal is online ook veel te vinden. Dus als je ergens niet uitkomt, kom je vaak met wat speurwerk in Google al heel ver.
Content voorbereiding
Om je website te vullen met waardevolle content moet je deze wel eerst ergens vandaan halen of schrijven. Als je CMS klaar is, vult deze zich niet automatisch met artikelen en foto’s. (Tenzij je een online krant opzet met een service als paper.li — deze wordt automatisch gevuld met allerlei RSS feeds van online kranten en andere mediawebsites).
Selecteer alvast tekstmateriaal en ga op zoek naar foto’s en afbeeldingen. Het werkt meestal niet om de tekst uit je bedrijfsfolder te kopiëren en in je website te plakken. Deze moet herschreven worden om goed te werken op het internet. Goede foto’s zoeken kost tijd en soms moeten ze apart gemaakt worden wat nog meer tijd kost.
Als je een blog begint, helpt het om een rijtje onderwerpen te hebben waar je over wilt schrijven. Als je nieuws over je organisatie wilt schrijven kun je alvast je bronnen uitzoeken, planningen verzamelen en intern afspreken welke zaken wel en niet op de website mogen komen.
Doe het samen
Als je samen met een (klein) team aan je website werkt, kun je elkaar motiveren. Het is in ieder geval een extra stimulans om je wekelijkse (of twee wekelijkse, of maandelijkse, of…) bijdrage te leveren. Daarnaast kun je elkaar helpen en corrigeren. Vaak helpt het als iemand jouw stukje doorleest en van commentaar voorziet. Daar wordt het altijd beter van. Bekende schrijvers laten hun werk ook nalezen door de redacteurs van hun uitgeverij en andere meelezers.
Weet dus waar je aan begint. Om je website goed bij te houden moet je tijd vrijmaken, oefenen, content voorbereiden en een klein team om je heen verzamelen.