Deelbare content

deelbare contentKen je het verhaal uit de bijbel waar van 5 broden en 2 vissen een hele mensenmassa te eten krijgt? Het begon met een kleine jongen en een klein beetje eten.

Zo gaat het soms ook op het internet: een klein stukje content wordt door 1 persoon online gezet waarna anderen dit oppakken en naar hun vrienden sturen, die het ook weer naar hun vrienden sturen zodat het aantal ontvangers kan groeien tot een grote mensenmassa. Wil jij dat ook?

Aanstekelijke content

Sommige content is zo aanstekelijk dat je het wel door moet sturen. Als dit gebeurt, zal jouw stukje content heel veel mensen bereiken. Zou dat niet mooi zijn? Mijn meest populaire pin op Pinterest heeft die kwaliteit. Deze wordt iedere dag een paar keer gerepinned en geliked.

Zes Kenmerken

Hoe werkt dit? Wat zijn de kenmerken van goed deelbare content?

  1. Beeld of video: DIt werkt meestal beter dan tekst. Mensen kunnen een beeld of video even tussendoor bekijken.
  2. Humor werkt altijd: Iedereen vind het leuk om aan het lachen gemaakt te worden.
  3. Origineel, verrassing en ‘Wow-effect’: DIt maakt dat jouw content boven het maaiveld uitsteekt en opvalt.
  4. Grote gemene deler, oftewel: een cliché: Als het te ingewikkeld is, zullen de meeste mensen niet snappen waar het over gaat.
  5. Actueel of beroemdheden: Iedereen is geïnteresseerd in het wel en wee van beroemdheden (vooral het wee met smeuïge details).

Geluk

Voor de rest is het een kwestie van geluk hebben. Soms heb je net iets te pakken wat veel mensen aanspreekt. Het hoeft er niet eens mooi of gelikt uit te zien. Iedereen kent wel de filmpjes op Youtube die geweldig populair zijn. Pratende dieren zijn bijvoorbeeld enorm populair. Iets met een beroemdheid doet het ook vaak erg goed.

Het gaat om je merk

Voor zakelijke content is het natuurlijk belangrijk dat er een relatie is met je merk. Anders heeft het hetzelfde effect als een grappige reclame die iedereen zich herinnert maar waarvan de meeste mensen niet meer weten welk merk er bij hoort. Het verschil tussen ‘Foutje, bedankt!’ en ‘Even Apeldoorn bellen’. Van de eerste weet haast niemand meer dat Reaal de afzender was, terwijl iedereen weet dat Centraal Beheer en Apeldoorn bij elkaar horen.