Clichés zijn iets voor tegeltjes bij je oma aan de muur. Om op te vallen op het internet zijn gemeenplaatsen niet voldoende maar moet je onderscheidend zijn. Maar hoe maak je vlijmscherpe content die precies aansluit bij je doelgroep?
Hoe kan je precies aansluiten bij jouw klanten? Een gerichte benadering van je klanten kan het verschil maken. Laten we eens een paar open deuren intrappen (over clichés gesproken).
Eerste open deur: Weet wie je klanten zijn
Zo simpel is het. Wie maken gebruik van jouw diensten of producten? Probeer dit eens op te schreven in een paar steekwoorden. Voor Webcoach Service is dit bijvoorbeeld: MKB, kleine organisaties, vakmensen, lokale oriëntatie, druk, persoonlijk betrokken bij hun werk, weinig aandacht voor media.
Tweede open deur: Spreek de taal van je klanten
Je bereikt je klanten het beste door ze op een begrijpelijke manier aan te spreken. Dit klinkt makkelijker dan het is. Ik heb eerder geschreven over het vermijden van jargon, dat is 1 aspect. Bedenk ook dat een loodgieter anders praat dan een advocaat. Laat dit terugkomen in de manier waarop je schrijft. Een loodgieter bereik je niet met lange zinnen vol dure woorden. Vermijd in alle gevallen technische termen of leg duidelijk uit wat ze betekenen.
Derde open deur: Weet wat je klanten nodig hebben
Beantwoord geen vragen die niet gesteld zijn. Klanten vragen niet hoe goed je bent. Ze vragen wat je voor ze kunt doen. Beschrijf zo precies mogelijk welk probleem van jouw klanten je kunt oplossen. Noem details en geef voorbeelden. Laat zien waar wat je specifieke expertise is. ‘Ik kan alles wat de concurrent kan, maar dan beter’, is niet erg specifiek. Als je een klussenbedrijf hebt en heel goed bent in het aanleggen van badkamers, laat dit er dan uitspringen. Plaats foto’s van badkamers die je aangelegd hebt en vertel wat over de bijzonderheden.
Vierde open deur: Wees op tijd voor je klanten
Goede timing is van levensbelang. Als het mooi weer is, heeft de AH houtskool en bier in de aanbieding. Als het vriest erwtensoep en chocolademelk. Zorg dat je aansluit bij het moment. Een bureau dat scholieren helpt met hun huiswerk zal vlak voor de examenperiode extra aandacht aan proefexamens geven. Bedenk iets waarmee je aansluit bij de behoeften die je klanten op een bepaald moment hebben.
Met deze vier open deuren kun je haarscherpe content schrijven die aansluit bij wat je klanten op dit moment nodig hebben. Maak er gebruik van!
Nog een paar open deuren horen? Maak een afspraak of abonneer je op de nieuwsbrief.